המועצה > חדשות ועדכונים > מאמרים

מאמרים

תאריך: 24/02/2008

משקל נגד צרכני / עו"ד אהוד פלג
 
התכונה הרבה סביב חוק ניוד המספרים שנכנס לפני שבוע לתוקף, יש בה כדי ללמד על יכולת השפעתו של צרכן בחיי המסחר במדינה.
חוק זה מאפשר לכל לקוח של חברת טלפון לעבור לחברה מתחרה, תוך שמירה על מספרו.
חשיבותו בכך שהוא מנטרל את אחד המכשולים הגדולים שניצבו בפני התפתחות של תחרות – כבילתם של לקוחות לחברה הנוכחית באמצעות מספרם.

חברות הטלפון הסלולרי, שהכירו בסכנה שבאובדן כח אחיזתן בלקוחותיהן, השקיעו מאמצי שיווק מרובים, והכינו למעשה מלכודות דבש לצרכנים במטרה לפתותם להתקשר איתן לתקופות זמן ארוכות. המלכוד בהצעות המפתות היה בתשלומי יציאה מאוד גבוהים, אם ירצה הצרכן להחליף חברה באמצע תקופת ההתקשרות.
בדרך זו הפכו החברות את עזיבת החברה לבלתי משתלמת, באופן המבטל למעשה עבור הצרכנים שהתקשרו איתן את עיקר היתרון של ניידות המספרים.
האם הצרכנים צריכים לעמוד חסרי אונים מול תרגילי השיווק המתוחכמים של התאגידים הגדולים? לא בהכרח: הביטוי הידוע "צריך שניים לטנגו" תופס גם בעולם המסחר: אם אין קונה – אין עסקה.
לצרכן אולי אין שליטה על מבצעי השיווק של הסוחרים, אבל יש לו בהחלט שליטה על תרבות הצריכה שלו, ועל ההחלטה אם לקנות ומה לקנות.
צרכן שלפני כל רכישה, בודאי לפני התקשרות ארוכת טווח, יעשה באופן קבוע מספר בירורים ובדיקות, ימצא עצמו בעמדת החלטה משופרת, שתגביר את סיכוייו לקבל החלטות איכותיות יותר.

המפתח להחלטות צרכניות נבונות, טמון בהשגת תמונת מידע מלאה ככל האפשר על הצעת המכירה, יתרונות וחסרונותיה, ועל החלופות הפתוחות בפני הצרכן. שקיפות וגילוי מלא לגבי פרטים מהותיים בעסקה, הינם חובתם של בעלי עסקים מכח חוק ובודאי על פי צו ההגינות.
אולם, האחריות על קבלת המידע ועל ההחלטה לאמץ את השגתו כנוהג קבוע לפני קנייה – מצויה בידי הצרכן, בודאי לאור התנהלות לקויה בהיבט זה מצד בעלי העסקים. חשוב מכך – היכולת להשיג את המידע היא בהישג ידו של הצרכן.
אמצעי התקשורת וגופים כגון המועצה הישראלית לצרכנות, מעמידים מידע זה לרשות הצרכנים; לעיתים הם אפילו מזהירים אותם במפורש מפני המשמעויות וההשלכות של היבטים שונים בעסקאות, שאותם בעלי העסקים ונותני השירות לא בהכרח טורחים להדגיש בפניהם, בלשון המעטה. כך לדוגמה יצאה לאחרונה המועצה לצרכנות במסע אזהרה באמצעי התקשורת מפני מלכודות הדבש, לקראת הנהגת ניידות המספרים.
צרכנים שהתחשבו באזהרות אלה, בדקו בצורה מפוכחת את הצעות החברות הסלולריות, ואולי אף המתינו עם התקשרות מחודשת כדי לראות כיצד ישתפרו תנאי המבצעים שהחברות מציעות, לאור הציפיה להתרחבות התחרות. צרכנים אלה, בעצם התנהגותם, נתנו מענה נבון לניסיונות הפיתוי של החברות והמתנתם עשויה להשתלם גם מהיבט נוסף: בקרוב תקוצר כנראה תקופת ההתקשרות.
 
הלקח הצרכני הוא ברור: בירור מידע וחישובים שקולים של צרכן בטרם החלטה על כניסה להתקשרות חוזית הם משקל הנגד ללהטוטי השיווק בעולם המסחר, ובביצועם טמון חלק ניכר מכוח השפעתם של הצרכנים.
 
עו"ד פלג הוא מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות